onsdag 21. april 2010

Nostalgiske meg

lengten

jeg er ett svært nostalgisk menneske. jeg vet ikke helt om andre er det i like stor grad, men jeg tenker oftere tilbake enn jeg titter fremover. og jeg vet det er en helt feil tankegang, men jeg blir stadig sendt tilbake til det nostalgiske land. som ikveld da jeg satt på bussen hjem fra Fredrikstad. en låt kom på øret, og jeg ble sendt tilbake til våren 2008 da jeg gikk bekymringsløs og glad rundt i Oslo. ja, da syntes jeg tilogmed Oslo var vakkert på sin måte.

det er ofte slik med sanger. enkelte sanger er uutholdelige å høre på for meg, for de bringer fram så sterke minner fra en tid som er svunnen, at jeg må med en stor anstrengelse skifte fort til neste sang når det skjer, men det er ikke alltid jeg klarer det, for det er jo bra sanger :). og at noen sanger minner meg altfor sterkt om ulike personer fra en tid som aldri vil komme tilbake. og det skremmer meg litt. tiden går for fort syns jeg. kan den ikke bare stoppe litt? ta det litt roligere? jeg gikk over den samme grusen i mørket utenfor hafslund hovedgård idag. det samme som jeg gjorde en glad vårkveld i 2008 når jeg var på besøk hjemme. det er den samme gutten som går der, kanskje litt lengre hår, mer skjegg, kanskje litt mer alvorlig fjes og bærende på en sorg som det er vanskelig å komme over. men jeg vet det kommer en tid der jeg blir den samme glade og optimistiske gutten jeg var på den tiden. men jeg kan ikke forutsi når det kommer, det kommer når det kommer. det er mye jeg vil, men jeg undrer på hvordan jeg skal få det til.


sånn er det med filmer også. man kan se en film om og om igjen, men er det like spesielt som det var å se den for første gang? joda, noen filmer blir bedre og bedre, men i en tid der alt bygde seg opp til premieren på denne filmen og man satt sammen med 100 mennesker i en kino sal og opplevde noe som faktisk aldri vil skje igjen.
slike ting freaker meg ut litt :O. men kanskje en dag så lykkes jeg å glemme?





5 kommentarer:

  1. Det som er så bra da, er at ting er så utrolig stort, så du vil oppleve nye ting hele tiden om du oppsøker ting på riktig måte :)

    SvarSlett
  2. Fann deg!!!
    Dype tanker du har her,gode ting skal vi tenke tilbake på.Det kommer alltid nye ting som vi om noen år tenker tilbake på som gode.Det er difor vi hele tiden må oppleve noe.Da har vi mange gode minner.

    SvarSlett
  3. Farvel Falkenberg <3 Så den også for første gang en veldig varm og fin sommerdag i Oslo, sommer 08 . Utrolig sterk, bra og virkelighetsnær film.

    Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i følelsen du beskriver om å leve i fortiden. Det er veldig farlig! Med mindre man bruker historien sin kontruktivt, til å lage en enda bedre fremtid.
    Be better today, than you were yesterday.
    :)

    SvarSlett
  4. Hey mily.

    mhm, veldig sterk og vemodig film(og soundtracket er fantastisk!). jeg vet ikke om jeg tør å se den lenger(isåfall må jeg manne meg opp), for jeg sitter alltid igjen med en rar,trist stemning etter jeg har sett den.

    jeg klarer ikke å se inn i fremtiden, den er veldig uklar og jeg har mistet litt mål og mening.ting som var så klart for noen måneder siden ,ting som jeg har planlagt er nå uklart. liker ikke at det har blitt sånn.

    håper våren fører med seg noe godt.

    SvarSlett
  5. Det håper jeg også den gjør, våren altså.

    Som svar på ditt nyeste innlegg, syns jeg du skal dra bort fra Sarpsborg, og til Bergen, for eksempel. Det er enklere å se nye muligheter, når man ikke går og tråkker i de gamle. Det er min erfaring, i alle fall.

    Du er en bra person. Gi ikke opp (:

    SvarSlett